ترسیم و تحلیل نقشه دانش پایان نامه های حوزه علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. پست الکترونیکی:

چکیده

هدف از پژوهش حاضر پژوهش شناسایی موضوعات پرطرفدار، زمینه‌های نوظهور و شکاف‌های علمی حوزه علوم تربیتی براساس پایان‌نامه‌های دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی است. این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و با رویکرد علم‌سنجی است. جامعه پژوهش 1066 پایان‌نامه است که طی سال‌های 1392 تا 1397 در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی به رشته تحریر درآمدند. نتایج حاکی از آن است که برنامه درسی پرکاربردترین موضوع در پایان‌نامه‌ها است. یافته‌های مربوط به خوشه‌بندی سلسله مراتبی منجر به شکل‌گیری 14 خوشه شد. محاسبه سنجه‌های مرکزیت شبکه نشان داد امکانسجی آموزشی، برنامه آموزشی، یادداری، طراحی آموزشی، مدارس هوشمند، دانش‌آموزان، اخلاق، مدارس ابتدایی، نوآوری فردی و مؤلفه‌های طراحی آموزشی از جمله موضوعات مهم و اثرگذار در شبکه هم‌رخدادی واژگان حوزه علوم تربیتی است. واژگان امکانسنجی آموزشی، یادداری، دانش‌آموزان، برنامه آموزشی، اخلاق، مدارس هوشمند، مدارس ابتدایی، تحلیل عاملی تأییدی، مؤلفه‌های طراحی هوشمند و نیازسنجی آموزشی نیز از جمله موضوعاتی هستند که نقشه واسط در شبکه دارند و میزان انتقال اطلاعات در شبکه از طریق این کلیدواژگان بیشتر است.به عبارت دیگر این موضوعات به مثابه حلقه اتصال در شبکه هستند و از طریق آن‌ها می‌توان به موضوعات دیگر نیز دسترسی پیدا کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Mapping and Analytical Knowledge Structure of Allameh Tabataba'i Theses in the Field of Educational Science

نویسنده [English]

  • Esmat Momeni
Associate Professor, Knowledge and Information Science Department, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Co-occurrence Vocabulary, Subject Map, Social Network Analysis

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational Science
  • Co-occurrence Vocabulary
  • Subject Map
  • Allameh Tabataba̕i University
  • Faculty of Psychology and Educational Sciences
  • Social Network Analysis