مشارکت اساتید دانشگاه در وبلاگ‌ها و صفحه‌‌های عمومی وب: مطالعۀ مقایسه‌‌ای گروه علوم اجتماعی و علوم پزشکی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تمایل اشتراک دانش در صفحات عمومی وب در بین اساتید دانشگاه در گروه علوم پزشکی و علوم اجتماعی است.
روش: این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام گرفته و برای تحلیل داده‌ها از روش مقایسه‌‌ای استفاده شده است. برای گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته طراحی شده، و روایی آن توسط چهار نفر از متخصصان علم اطلاعات تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز توسط نرم‌افزار اس.پس.اس.اس محاسبه و مقدار آن ۰.۷۱ بدست آمد که میزان مناسبی است. اساتید دانشگاه تهران در گروه علوم پزشکی و علوم اجتماعی به عنوان واحدهای مقایسه انتخاب شدند.
یافته‌ها: هر دو گروه علوم پزشکی و علوم اجتماعی نسبت به اشتراک دانش در وب‌سایت‌های عمومی، تمایل زیادی نشان دادند. هر دو گروه برای انتشار مطالب علمی فاکتورهای ساختاری رشته‌‌ای ازجمله الزام بیان مطالب در قالب مقالات نقد و داوری شده را ضروری نمی‌‌دانند. این موضوع نشان می‌‌دهد که اعضای دو گروه نسبت به انتشار عمومی مطالب رویکرد مثبت دارند، با این‌‌حال گروه علوم پزشکی 20 درصد بیشتر از گروه علوم اجتماعی تمایل به انتشار مطالب علمی دارند. این در حالی است که تنها 2 درصد از گروه علوم پزشکی در عمل اقدام به انتشار مطلبی در صفحه‌‌های عمومی وب نموده‌‌اند و در مقابل، سهم مشارکت گروه علوم اجتماعی بیشتر بوده است.
نتیجه‌گیری: در هر دو گروه علوم اجتماعی و علوم پزشکی، گرچه انگیزه زیاد و نگرش مثبت نسبت به اشتراک دانش وجود دارد، موانعی مثل عوامل تکنولوژیکی، ترس از سرقت علمی (علوم اجتماعی) و کمبود زمان (علوم‌‌پزشکی) مانع ایجاد رفتار اشتراک دانش می‌‌گردد؛ ولی نکته مهم و قابل توجه، مسألۀ ساده‌‌نویسی مطالب علمی است. در مورد تفاوت بین دو گروه برای اشتراک اطلاعات علمی در وبلاگ و وب‌سایت‌های عمومی مشخص شد که از نظر گروه علوم پزشکی، نگارش به زبان ساده و قابل فهم برای عموم مردم به مراتب دشوارتر است، در حالی که این موضوع برای گروه علوم اجتماعی کمتر نشان داده شد. این تفاوت می‌‌تواند ناشی از حساس بودن مطالب پزشکی و دشواری تبیین مفاهیم به زبان ساده و قابل فهم برای عموم باشد. بنابراین، دشواری تبیین مطالب به زبان ساده و قابل فهم برای گروه علوم پزشکی یکی از مهم‌ترین موانعی است که بر سرراه انتشار مطالب علوم پزشکی وجود دارد. با معطوف داشتن توجه به سمت این عوامل و موانع می‌‌توان رفتارهای اشتراک دانش را بهبود بخشید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Participation of University Professors in Blogs and Public Web Pages: A Comparative Study of the Departments of Social Sciences and Medical Sciences

نویسندگان [English]

  • Shadi Moshtaq 1
  • Maryam Tavosi 2
1 PhD. Student, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
2 PhD. Student, Department of Knowledge and Information Science, Kharazmi University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Purpose: The aim of this study is to investigate the willingness of university professors in the departments of medical sciences and social sciences to share knowledge on public web pages.
Method: This study was applied in terms of its purpose and utilized a survey method for
data collection, while a comparative method was employed for data analysis. A researcher-made questionnaire was designed to collect data, and its validity was confirmed by four information science experts. The reliability of the questionnaire was also calculated by SPSS software and its value was 0.71, which is an appropriate value. University of Tehran professors in the medical and social sciences departments were selected as comparison units.
Findings: Both the medical and social sciences departments demonstrated a strong inclination to share knowledge on public websites. Both groups do not view disciplinary structural factors, such as the requirement to present content in the form of peer-reviewed articles, as essential for publishing scientific material. This indicates that members of both groups possess a positive attitude toward the public dissemination of content. However, the medical sciences department is 20 percent more likely than the social sciences department to publish scientific material. While only 2% of the medical sciences group has published an article on public web pages, the participation rate of the social sciences group has been higher.
Conclusion: In both social sciences and medical sciences groups, although there is high motivation and positive attitude towards knowledge sharing, obstacles such as technological factors, fear of scientific plagiarism (social sciences) and lack of time (medical sciences) prevent knowledge sharing behavior; but an important and noteworthy point is the issue of simple writing of scientific articles. Regarding the difference between the two groups for sharing scientific information on blogs and public websites, it was found that from the medical sciences group's perspective, writing in simple and understandable language for the general public is much more difficult, while this issue was less evident for the social sciences group. This difference could be due to the sensitivity of medical articles and the difficulty of explaining concepts in simple and understandable language for the general public. Therefore, the difficulty of explaining the material in simple and understandable language for the medical sciences department is one of the most important obstacles to the dissemination of medical science materials. By focusing on these factors and obstacles, knowledge sharing behaviors can be improved.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge sharing
  • Blogs
  • Website
  • Medical sciences
  • Social sciences
  • University of Tehran
  • Faculty members
ابراهیمی، سعیده؛ زارع، هانیه؛ سلیمی، قاسم؛ انبارکی، سحر (1397). الگوها و رفتارهای اشتراک دانش پژوهشگران در شبکه‌های اجتماعی علمی: مورد کاوری سیستم پرسش و پاسخ در شبکه علمی ریسرچ گیت. تعامل انسان و اطلاعات، 5(1)، ص56-70.
میرزایی، علیم؛ حیدرزاده، توفیق (1370). مطبوعات ایران: مجله‌های علمی عمومی وسیله‌ای برای ترویج علم. رسانه، 4(7)، ص39-36.
Akosile, A. & Olatokun, W. (2020). Factors influencing knowledge sharing among academics in Bowen University, Nigeria. Journal of Librarianship and Information Science, 52(2), p. 410-27.
Besley, J.C. & Hill, D. (2020). Science and Technology: Public Attitudes, Knowledge, and Interest. Science and Engineering Indicators, URL= https://ncses.nsf.gov/pubs/nsb20207
Bibi, S. & Ali, A. (2017). Knowledge sharing behavior of academics in higher education. Journal of Applied Research in Higher Education, 9(4), p. 550-64.
Bock, G.W., Zmud, R.W., Kim, Y.G. & Lee, J.N. (2005). Behavioral intention formation in knowledge sharing: Examining the roles of extrinsic motivators, social-psychological forces, and organizational climate. MIS quarterly, No.1, p. 87-111.
Boer, N.I., Berends, H. & Van Baalen, P. (2011). Relational models for knowledge sharing behavior. European management journal, 29(2), p. 85-97.
Bousari, R.G. & Hassanzadeh, M. (2012). Factors that affect scientists’ behavior to share scientific knowledge. Collnet Journal of Scientometrics and Information Management, 6(2), p. 215-27.
Burchell, K. (2015). Factors affecting public engagement by researchers: Literature review. Policy Studies Institute, London.
Cacciatore, M.A., Scheufele, D.A. & Corley, EA. (2014). Another (methodological) look at knowledge gaps and the Internet’s potential for closing them. Public Understanding of Science, 23(4), p. 376-94.
Cropanzano, R. & Mitchell, M.S. (2005). Social exchange theory: An interdisciplinary review. Journal of management, 31(6), p. 874-900.
Darke, P., Shanks, G. & Broadbent, M. (1998). Successfully completing case study research: combining our, relevance and pragmatism. Information systems journal, 8(4), p. 273-89.
Dunwoody, S. (1980). The science writing inner club: A communication link between science and the lay public. Science, Technology & Human Values, 5(30), p. 14-22.
Dunwoody, S., Brossard, D. & Dudo, A. (2009). Socialization or rewards? Predicting US scientist-media interactions. Journalism & Mass Communication Quarterly, 86(2), p. 299-314.
Eurobarometer, S. (2011). Public awareness and acceptance of CO2 capture and storage. European Commission.
Gustafsson, J. (2017). Single case studies vs. multiple case studies: A comparative study. URL= https://www.semanticscholar.org/paper/Single-case-studies-vs.-multiple-case-studies%3A-A-Gustafsson/ae1f06652379a8cd56654096815dae801a59cba3
Hearn, J. & Anderson, M. (2002). Conflict in academic departments: An analysis of disputes over faculty promotion and tenure. Research in Higher Education, 43(5), p. 503-529.
Henerson, M.E., Morris, L.L. & Fitz-Gibbon, C.T. (1987). How to measure attitudes. Sage.
Lenoir, T. (1997). Instituting science: The cultural production of scientific disciplines. Stanford University Press.
Moni, R.W., Hryciw, D.H., Poronnik, P. & Moni, K.B. (2007). Using explicit teaching to improve how bioscience students write to the lay public. Advances in Physiology Education, 31(2), p. 167-75.
O'Neill, S. & Boykoff, M. (2012). The role of new media in engaging the public with climate change. Engaging the public with climate change, No. 25, p. 233-51.
Papacharissi, Z. (2002). The virtual sphere: The internet as a public sphere. New media & society, 4(1), p. 9-27.
Pinto, B., Marçal, D. & Vaz, S.G. (2015). Communicating through humour: A project of stand-up comedy about science. Public Understanding of Science, 24(7), p. 776-93.
Poliakoff, E. & Webb, T.L. (2007). What factors predict scientists' intentions to participate in public engagement of science activities? Science communication, 29(2), p. 242-63.
Stilgoe, J., Lock, S.J. & Wilsdon, J. (2014). Why should we promote public engagement with science? Public understanding of science, 23(1), p. 4-15.
Sugimoto, C.R. & Weingart, S. (2015). The kaleidoscope of disciplinarity. Journal of Documentation, 71(4), p. 775-94.
Tanner, A.H., Friedman, D.B. & Zheng, Y. (2015). Influences on the construction of health news:
The reporting practices of local television news health journalists. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 59(2), p. 359-76.
Thi Chung, D. & Thi Tram Anh, P. (2022). Factors affecting knowledge sharing behaviour in public higher education institutions: An empirical study of Vietnam. Cogent Business & Management, 9(1).
Triandis, H.C. (1972). The analysis of subjective culture. New York: Wiley Interscience.
Weigold, M.F. (2001). Communicating science: A review of the literature. Science communication, 23(2), p. 164-93.
Yu, T.K., Lu, L.C. & Liu, T.F. (2010). Exploring factors that influence knowledge sharing behavior via weblogs. Computers in human behavior, 26(1), p. 32-41.