Drawing the Topic Network of Psychology Theses in Iranian Universities

Document Type : Original Article

Author

Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

Abstract

Purpose: The aim of the current study is to construct the thematic network of general, clinical, and educational psychology doctoral dissertations from Iranian universities using network indices such as degree centrality, betweenness, and closeness.
Method: The statistical population of the research included 389 theses with 2588 keywords, which were analyzed in a total of 484 descriptors after randomization. Sampling was total population sampling, and the data collection tool was a checklist of keywords prepared using specialized thesauruses. Subsequently, the matrix of thematic networks was manually prepared, followed by the creation of the thematic network of theses using VOS Viewer and NetDraw software. For the analysis of micro indicators (degree centrality, betweenness, and closeness), USENET software was utilized, while VOS Viewer software was employed for the analysis of macro indicators (number of clusters and thematic network density).
Findings: The topic network of general, clinical, and educational psychology doctoral dissertations, based on the 484x484 matrix, shows that the topic category "Effectiveness/Intervention" has a degree centrality of 928, a binit centrality of 15.848, and a closeness centrality of 69, making it the most connected to other subject areas. On the other hand, the subject category "conflict" has a centrality of 137 degrees, "memory" has a centrality of 1.101, and "academic success" has the least connection and co-occurrence with other subject areas.
Conclusion: The strongest lexical associations are between the descriptors "effectiveness/ intervention" and "education" with 59 links, "gender" and "school" with 39 links, "effectiveness/ intervention" and "school" with 36 links, "education" and "school" with 31 links, and “effectiveness/ intervention” and “gender” with 30 links. In general, it is essential to conduct research that explains the relationships and designs patterns based on the obtained categories for a comprehensive evaluation, in addition to research related to effectiveness/intervention. The category of gender difference is a common cognitive finding that explores human development dimensions. Therefore, it is crucial to focus on the educational process, which is shaped within the family and school environments.
 

Keywords


باجی، فاطمه؛ عصاره، فریده (1393). ساختار شبکه هم‌نویسندگی حوزه علوم اعصاب ایران با استفاده از رویکرد تحلیل شبکه اجتماعی. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 6(2)، ص93-71.
باشکوه، اکبر؛ اکرامی، محمد؛ سهیلی، فقرامرز؛ کریمی، احمد (1398). مصوّرسازی شبکه اجتماعی هم‌تألیفی و مطالعه روابط بین سنجه‌های مرکزیت با بهره‌وری علمی و کارآیی پژوهشگران حوزه آموزش از دور. تدریس‌پژوهی، 7(1)، ص86-65.
پشوتنی‌زاده، میترا؛ عصاره، فریده (1388). تحلیل استنادی و ترسیم نقشه تاریخ نگاشتی تولیدات علمی کشاورزی در نمایه استنادی علوم در سال‌های 200 تا 2008. علوم و فناوری اطلاعات، 1(59)، ص70-23.
حاصلی، داود؛ ریاحی‌نیا، نصرت؛ فرشید، راضیه (1402). انتشار مدارک روان‌شناسی در 10 دانشگاه برتر ایران در اسکوپوس از 1969 تا 2022: یک تحلیل کتاب‌سنجی. کاسپین، 10(1)، ص102-86.
حیدری، غلامرضا (1390). پیش‌فرض‌های معرفت‌شناختی علم‌سنجی. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 14(1)، ص13-1.
ریاحی، عارف؛ قانعی‌راد، محمد امین؛ احمدی، الهام (1393). بررسی موانع بازدارنده همکاری‌های علمی بین‌المللی (مطالعه موردی اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران در تألیف مشترک مدارک علمی پایگاه اطلاعاتی). کتابداری و اطلاع‌رسانی، 17(1)، ص90-65.
سهیلی، فرامرز؛ عصاره، فریده (1392). مفاهیم مرکزیت و تراکم در شبکه‌های علمی و اجتماعی. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 24(95)، ص108-93.
قاسمیان، امیر؛ نوجوان، فرشته؛ اصنافی، امیرضا؛ ظهوری‌فر، فاطمه (1401).تحلیل بروندادهای پژوهشی حوزه موضوعی روانشناسی و بررسی حضور آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی علمی. بازیابی دانش و نظام‌های معنایی،1(1)، ص20-1.
گیتی، آذردخت؛ جعفری، داود؛ بهرامی، محسن (1402). ترسیم نقشه علمی مقالات چاپ شده در حوزه روانشناسی در جهان و ایران در پایگاه اسکوپوس. اطلاع‌رسانی پزشکی نوین، 9(4)، ص351-340.
Guilera, G., Barrios, M. & Gómez-Benito, J. (2013). Meta-analysis in psychology: A bibliometric study. Scientometrics, 94(3), p. 943-954.‏
Hanneman, R.A. & Riddle, M. (2005). Introduction to social network methods.
Khademi, R. & Najafi, M. (2020). Tracing the historical roots of positive psychology by reference publication year spectroscopy (RPYS): A scientometrics perspective. Current Psychology, No. 39, p. 438-444.‏
Liu, N., Zhou, R., Jin, R., Xiao, Q. & Hu, Z. (2022). Scientometric review of construction conflict from 1991 to 2020. Engineering, Construction and Architectural Management, 30(9), p. 4210-4228.‏
Navarrete-Cortes, J., Fernández-López, J.A., López-Baena, A., Quevedo-Blasco, R. & Buela-Casal, G. (2010). Global psychology: A bibliometric analysis of Web of Science publications. Universitas Psychologica, 9(2), p. 553-567.‏
Shanming, Z., Changhua, N. & Hanrong, W. (2003). A bibliometric analysis of research on the behavior therapy in China and its trend. Journal of Huazhong University of Science and Technology [Medical Sciences], No. 23, p. 423-426.‏