Scientific Analysis of Promoting University Faculty Members

Document Type : Original Article

Author

Associate Professor, Department of Information Science and Knowledge Studies, Razi University, Kermanshah, Iran

Abstract

Purpose: The purpose of the present study was to investigate the promotion of university faculty members.
Method: The issue of promoting university faculty members has been investigated and analyzed using a social and human approach, along with the method of scientific analysis. One of the key characteristics of the scientific analysis method, in addition to its interdisciplinary nature, is its methodical and systematic approach, emphasizing comprehensiveness, modernity, and depth in analyzing issues, phenomena, and events. These characteristics are typically utilized, sometimes unconsciously, in most methodical research. The distinction lies in the knowledge-cognitive analysis method, where they are consciously, methodically, and systematically applied to describe the coordinates of each of these three features.
Findings: In this article, besides addressing the promotion issue and outlining certain aspects of the scientific analysis method, the dimensions of promotion are explored in terms of three key characteristics: comprehensiveness, modernity, and depth. The importance of establishing and enhancing the conceptual framework of promotion is underscored. Furthermore, the implications and practical uses of this conceptual framework in analyzing and categorizing issues related to the promotion of professors in universities, as well as strategies for addressing contradictions and conflicts, are elucidated.
Conclusion: Here, only relatively limited cases of the coordinates of the scientific analysis method and what could be analyzed under the three characteristics of comprehensiveness, modernity, and depth have been pointed out. It has been shown how it can be done within the framework of this approach. This type of analysis achieved a new formulation of promotion and designed, created, and developed system whose managerial and technological consequences are effective and pioneering for all stakeholders in all components and dimensions of the promotion process.

Keywords


آرین‌نژاد، مسعود (1393). آیین‌زدایی از آیین‌نامه ارتقاء. نامه فرهنگستان علوم، 2(11)، ص111-121.
ارسطوپور، شعله (1393). نگاه آسیب‌‌شناسانه به آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت ‌علمی و پیامدهای منفی حاصل از آن در زمینه تولید علم. در: اصفهان: همایش ملی سنجش علم: ارزشیابی و آسیب‌شناسی.
توتونچی، مینا؛ چنگیز، طاهره؛ بمانی، نیکو (1385). نظرات اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به فرایند ارزشیابی استاد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 6(1)، ص28-22.
جمالی زواره، بتول؛ نصر اصفهانی، احمدرضا؛ نیلی، محمدرضا (1397). واکاوی آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت‌ علمی: چالش‌ها و پیامدها. آموزش علمی ایران، 10(1)، ص98-79.
حری، عباس (1387). مروری بر اطلاع‌‌شناسی: کارکردها و کاربردها. تهران: انتشارات دما و کتابدار.
حیدری، غلامرضا (1390). پیش‌فرض‌‌های معرفت‌شناختی علم‌سنجی. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 14(1)، ص71-96.
روحانی، شادی؛ رشیدی، زهرا (1397). واکاوی زیسته اعضای هیئت‌ علمی از روند ارتقای مرتبه علمی: مطالعه‌ای به روش پدیدارشناسی. آموزش عالی ایران، 10(1)، ص157-133.
شیربیگی، ناصر (1397). پدیدارنگاری تجارب اعضای هیئت‌ علمی از روند ارتقاء مرتبه علمی. آموزش عالی ایران، 10(1)، ص77-57.
صفرپور، اسحاق؛ عباسپور، جواد؛ سلیمی، قاسم (1400). کاوش تجربیات و دیدگاه اعضای هیئت ‌علمی حوزه علوم انسانی و هنر در مورد آیین‌نامه ارتقاء. مطالعات دانش‌پژوهی، 11(1)، ص54-29.
فتح‌آبادی، جلیل (1393). نگرش اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه‌های تهران به فعالیت‌های فرهنگی استادان براساس ماده اول آیین‌نامه ارتقاء. تحقیقات فرهنگی ایران، 7(2)، ص97-116.
قاسمی، مجتبی؛ روشن، محمد؛ محمدی، مریم (1397). از ارتقاء تا سقوط آزاد: سهم پژوهشگران ایرانی در بازار مجلات علمی نامعتبر. آموزش عالی ایران، 10(1)، ص56-25.
کریمی مونقی، حسین؛ ژیانی فرد، اکرم؛ جعفر زاده، حمید؛ بهنام، حمیدرضا؛ توکل افشاری، جلیل (1393). تجربیات اعضای هیئت ‌علمی از روند ارتقاء مرتبه علمی، مرکز مطالعات توسعه آموزش پزشکی، 11(4)، ص499-485.
نورشاهی، نسرین؛ سمیعی، حسین (1390). بررسی کیفیت زندگی کاری اعضای هیئت ‌علمی دانشگاه‌های دولتی ایران و ارائه راهکار‌هایی برای بهبود آن. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 1(59)، ص91-114.